2022: hét jaar van de planvorming
Met de start van een nieuwe beleidsperiode staat het Veiligheidsbureau dit jaar aan de lat om verschillende plannen te actualiseren. Naast een geheel nieuw risicoprofiel en beleidsplan komen er dit jaar ook nieuwe versies van het MOTO-beleidsplan, Crisisbestrijdingsplan Schiphol (CBP-S) én het rampenbestrijdingsplan Tata Steel (RBP Tata Steel).
Om te voldoen aan de wettelijke herzieningstermijnen, is het jaar daarvoor al het Crisisplan Veiligheidsregio Kennemerland geactualiseerd. Lees verder om te weten wie binnen het VBK zich hier onder andere mee bezig houden en wat de nieuwe versies op hoofdlijnen inhouden.
Regionaal Risicoprofiel 2023-2026
In 2022 wordt het Regionaal Risicoprofiel (RRP) geactualiseerd, onder aansturing van projectleider Maarten van Leeuwen. De projectgroep bestaat uit vertegenwoordigers van alle kolommen. In het RRP wordt gekeken naar welke risico’s we in onze veiligheidsregio kennen en wat de impact is als deze risico’s uitmonden in een daadwerkelijk incident. Hiervoor maken we dankbaar gebruik van de expertise die bij onze partners aanwezig is. Zo hebben de waterschappen waardevolle informatie over overstromingen en zijn de netbeheerders nauw betrokken bij de scenario’s over de uitval van elektriciteit en gas. Met elkaar maken we dus een zo goed mogelijk beeld van onze regio.
De nieuwe versie van het RRP zal op twee manieren anders zijn dan de vorige versies. Als eerste zetten we meer in op een aansprekende vormgeving. We werken bijvoorbeeld met een vormgever aan een 3D kaart van onze regio, waarin goed te zien is welke risico’s we kennen en, waar mogelijk, waar in onze regio we wat kunnen verwachten. Ten tweede wordt het RRP dynamisch. Dat wil zeggen dat dit niet een document wordt dat voor de komende vier jaar in beton gegoten is. Als het risicobeeld in onze regio verandert, dan kunnen we waar nodig ook het RRP aanpassen.
Aan het eind van dit jaar wordt het geactualiseerde RRP opgeleverd.
Beleidsplan Risico- en Crisisbeheersing 2023-2016
Arefa Temar ondersteunt het proces van de actualisatie van het Regionaal Beleidsplan Risico- en Crisisbeheersing (RBC). Het RBC is één van de drie bij wet verplichte planfiguren (Wvr) en richt zich op strategische beleidskeuzes en doelstellingen voor een planperiode van vier jaar. In het plan worden de kaders vastgesteld waarbinnen de operationele en tactische planning van de crisisbeheersingsorganisatie plaatsvindt. Het beleidsplan vindt zijn uitwerking in andere documenten, zoals: het regionaal crisisplan, de organisatieplannen van de kolommen, de programmabegroting.
Het huidige plan 2019-2022 wordt de komende maanden geactualiseerd door een projectgroep bestaande uit vertegenwoordigers van alle disciplines uit de crisisorganisatie. De regie over de actualisatie van het plan ligt bij het Veiligheidsbureau. Het proces van actualisatie en besluitvorming wordt in nauwe samenhang met het actualisatieproces van het Regionaal Risicoprofiel (RRP) uitgevoerd. De actualisatie zal eind 2022 worden afgerond zodat begin 2023 het nieuwe RBC in kan gaan.
Nieuw aan het RBC is dat er rekening gehouden wordt met actuele ontwikkelingen. Het beleidsplan wordt in principe opgesteld voor vier jaar. Echter kunnen gedurende deze periode ontwikkelingen plaatsvinden die mogelijk impact hebben op het beleid (corona, klimaatverandering, wijzigingen Wvr etc.). Als Veiligheidsregio willen we hier flexibel mee om gaan door de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten te houden. Het beleidsplan wordt dan ook (periodiek) herzien (in lijn met het dynamisch risicoprofiel). Ook kan gedacht worden aan het samen herijken van een uitvoeringsplan. Ten slotte wordt de vormgeving toegankelijker en beter leesbaar gemaakt.
Crisisbestrijdingsplan Schiphol (CBP-S)
Sana Daher is voorzitter van de werkgroep CBP-S en lid van de beheergroep CBP-S. Het CBP-S wordt ieder jaar geactualiseerd. Onder regie van het VBK, werken alle partners vanuit de crisisorganisatie, aangevuld met vertegenwoordigers van Schiphol, KLM E&M, AFS, LVNL, AMS, ProRail en NS, samen om het CBP-S actueel te houden. De stuurgroep stelt het CBP-S jaarlijks vast. Eens in de vier jaar wordt het CBP-S vastgesteld door het Algemeen Bestuur conform artikel 17 lid 1 Wvr. Dit jaar wordt er gewerkt aan een nieuwe versie (4.0) en in december ter vaststelling aan het Algemeen Bestuur aangeboden. De verwachting is om het CBP-S 4.0 per april 2023 inwerking te laten treden.
Het CBP-S is een plan op hoofdlijnen voor multidisciplinaire samenwerking bij rampenbestrijding en crisisbeheersing op Schiphol. Het bestaat uit twee delen, een algemeen deel en een vertrouwelijk deel met uitwerkingen van scenario’s.
Rampenbestrijdingsplan Tata Steel (RBP Tata Steel)
Casper de Boer is voorzitter van de beheergroep Tata Steel, waarin de partners, inclusief Tata Steel en Linde Gas zich buigen over het Rampenbestrijdingsplan (RBP).
Eens in de drie jaar moeten we dit plan actualiseren, conform het besluit Veiligheidsregio’s. We letten daarbij vooral op de vraag of alle informatie en samenwerkingsafspraken nog kloppen. Denk hierbij aan effectgebieden in de scenario’s en bijvoorbeeld dat bepaalde afspraken met betrekking tot opschaling moeten worden aangescherpt.
Bijzonder is, dat vanaf deze versie het tweede deel (het deel met de scenario’s) niet meer vertrouwelijk is: samen met Tata Steel, Linde Gas en in afstemming met de NCTV hebben we besloten dit deel ook openbaar te maken, omdat wij zoveel als mogelijk transparant willen zijn over risico’s en onze adequate voorbereiding op rampen en crises.
Het concept is recentelijk vastgesteld door de Stuurgroep Tata Steel en nu volgt een periode van terinzagelegging, definitieve vaststelling en implementatie. Als dat volgens planning verloopt, ligt er in oktober 2022 een nieuwe versie en worden alle partners hierover geïnformeerd.