Sluiten
Logo Veiligheidsregio Kennemerland

Wat te doen bij... verstoring of uitval van gas

Water, verwarming, licht, internet; we vinden het de gewoonste zaak van de wereld. Het uitvallen van een of meer voorzieningen kan flinke overlast geven. Bij je thuis, in ziekenhuizen of zorginstellingen, bij bedrijven en in het verkeer. De overheid en vitale sectoren hebben maatregelen vastgelegd maar het is ook belangrijk dat je zelf weet hoe je je hierop voorbereidt.

De meeste woningen en gebouwen in Nederland zijn aangesloten op het aardgasnet. Het gastransport via dit net is betrouwbaar, maar een storing is nooit helemaal uit te sluiten. Een storing kan ook het gevolg zijn van werkzaamheden. Wanneer de gastoevoer verstoord raakt, kan je verwarming uitvallen. Tijdens de winter kan dat voor sommige mensen levensbedreigend zijn. Ook kunnen veel mensen als gevolg van een gasstoring niet meer koken. Wanneer de druk van het gasnet volledig is weggevallen, kan het om veiligheidsredenen vele uren duren voordat de gastoevoer weer veilig kan worden hervat.

1. Informatie en communicatie

Raadpleeg bij (korte) storingen eerst de website van de gasbeheerder. In Kennemerland zijn dit Liander of Stedin, afhankelijk van welke gemeente je woont. De gasbeheerder informeert je via hun website of sociale media (Twitter) over de oorzaak en herstel van de storing.

Wanneer een storing groter is of langer duurt, gaat de veiligheidsregio bekijken wat dit betekent voor de openbare orde en veiligheid. De veiligheidsregio informeert je zo snel en goed mogelijk over die effecten en eventuele matregelen via onder meer NL-Alert, sociale media (Twitter), de calamiteitenzender NH Nieuws en via de website van de Veiligheidsregio Kennemerland.
 

2. Wat kan ik doen om voorbereid te zijn?

  • Stel je telefoon in op het alarmeringssysteem NL-Alert. Kijk op nl-alert.nl.

  • Stel de frequentie van calamiteitenzender NH Nieuws in op je (nood)radio of autoradio.

  • Zorg voor warme dekens, een elektrische kachel en eventueel een noodpakket.

  • Weet waar de hoofdgaskraan zit en hoe je die afsluit.

  • Weet welke apparaten in huis gas gebruiken en hoe je ze afsluit.

3. Wat kan ik doen als het gas uitvalt?

Uitval van gas levert voor de meeste mensen geen direct gevaar op. Maar als het langer duurt moet je – zeker in de winter – oppassen voor onderkoeling.

  • Meld de storing bij het gratis Nationaal Storingsnummer 0800  9009. Bel alleen naar 112 bij levensbedreigende noodgevallen.

  • Luister bij een langdurige storing naar calamiteitenzender NH Nieuws.

  • Sluit de gashoofdkraan af en schakel alle apparaten die gas gebruiken uit.

  • Houd bij kou de warmte zoveel mogelijk binnen. Gebruik alleen de kleinste ruimte.

  • Kijk of er mensen in je omgeving zijn die hulp nodig hebben en vraag wat je voor hen kunt doen. Kijk ook om naar familie, vrienden of buren die zich minder goed kunnen redden. Organiseer zonodig van tevoren hulp voor jezelf.

  • Wees bedacht op koolmonoxidevergiftiging. Gebruik binnenshuis geen bbq, vuurkorf en dergelijke.

  • Let op bij het gebruik van elektrische kachels. Deze kunnen het elektriciteitsnet overbelasten.

  • Als de storing voorbij is, kunnen gevaarlijke situaties ontstaan omdat je waakvlammen opnieuw moet aansteken. Controleer gastoestellen als fornuis, geiser en cv-ketel.

  • Na een gasstoring kan het vitale bedrijf langskomen om de toevoer weer aan te sluiten. Sluit in dat geval nooit zelf het gas aan!

4. Wat doe ik als de gasstoring begon toen ik niet thuis was?

  • Doe in geen geval het licht aan en zet geen schakelaars om als je je woning betreedt!

  • Gebruik geen open vuur en rook niet.

  • Controleer of je een gaslucht ruikt.

  • Ruik je gas, verlaat direct de woning en zet de deur open voor ventilatie.

  • Bel buiten direct het gratis Nationaal Storingsnummer 0800 9009.

  • Kijk of er informatie over de storing in je brievenbus ligt of op de website of sociale media (Twitter) van jouw gasbeheerder.