Sluiten
Logo Veiligheidsregio Kennemerland

Wat te doen bij... verstoring of uitval van elektriciteit

Water, verwarming, licht, internet; we vinden het de gewoonste zaak van de wereld. Het uitvallen van een of meer voorzieningen kan flinke overlast geven. Bij je thuis, in ziekenhuizen of zorginstellingen, bij bedrijven en in het verkeer. De overheid en vitale sectoren hebben maatregelen vastgelegd maar het is ook belangrijk om te weten hoe je zelf goed voorbereid bent.

Bovengenoemde maatregelen zijn erop gericht om de gevolgen van een langdurig uitval zoveel mogelijk te beperken. Zo wordt bepaald welke organisaties en instellingen voorrang hebben op noodstroom, bijvoorbeeld als de stroom voor langere tijd zou uitvallen. Denk bijvoorbeeld aan ziekenhuizen en zorginstellingen.

Uitval stroom

Stroomuitval leidt tot ongemakken die groter worden naarmate de storing langer duurt. Bij een stroomstoring in een groot gebied zitten duizenden huishoudens tegelijk zonder elektriciteit. Ook de verwarming of airconditioning valt uit.

Uitval ICT

Stroomuitval leidt vaak tot computerstoringen. De gevolgen zijn ingrijpend, omdat veel bedrijven en instellingen afhankelijk zijn van ICT. Communicatieverbindingen vallen weg, betalingsverkeer is onmogelijk en bedrijven en dienstverleners zijn onthand. Een plaatselijke storing veroorzaakt al snel een kettingreactie.

Uitval telefoonverkeer

Stroomuitval ontregelt ook het telefoonverkeer. Zendmasten vallen uit waardoor mobiel bellen onmogelijk wordt. Het alarmnummer 1-1-2 is in principe altijd bereikbaar. Maar het is niet uit te sluiten dat u 112 soms even niet kunt bereiken. Om te weten wat u dan kunt doen kijk dan op deze informatiepagina van de rijksoverheidZoek bij uitval van het mobiele netwerk een vaste telefoon of een politiebureau.

1. Informatie en communicatie

Raadpleeg bij (korte) storingen eerst de website van de netbeheerder. In Kennemerland zijn dit Liander of Stedin, afhankelijk van welke gemeente je woont. De gasbeheerder informeert je via hun website of sociale media (Twitter) over de oorzaak en herstel van de storing.

Wanneer een storing groter is of langer duurt, gaat de veiligheidsregio bekijken wat dit betekent voor de openbare orde en veiligheid. Ook hulpdiensten worden zelf getroffen door de storing, doordat bijvoorbeeld telefoon- en andere verbindingen uitvallen. Hun eerste zorg is dan om zo goed mogelijk bereikbaar te blijven en de belangrijkste spoedeisende hulp aan burgers te bieden. De veiligheidsregio informeert je zo snel en goed mogelijk over die effecten en eventuele maatregelen via onder meer NL-Alert, sociale media (Twitter), de calamiteitenzender NH Nieuws en via de website van de Veiligheidsregio Kennemerland. Let op door de stroomuitval kunnen sommige media onbruikbaar zijn.

2. Hoe bereid ik me voor op een stroomstoring?

  • Sla belangrijke telefoonnummers op in je telefoon. In ieder geval het Nationaal Storingsnummer 0800 9009 (gratis) en het storingsnummer van jouw stroomleverancier.
  • Zorg voor een voorraad kaarsen met een aansteker, batterijen en een zaklamp. Bewaar de zaklamp in de meterkast. Als de stroom uitvalt kun je die gebruiken om de schakelaars of zekeringen te controleren.
  • Zorg dat je een noodpakket in huis hebt, met daarin een noodradio op batterijen. Bij een stroomstoring kunnen ook betaalautomaten uitvallen. Zorg daarom altijd voor wat contant geld in huis.
  • Kun je voor je gezondheid, huishouden of bedrijf niet zonder elektriciteit? Zorg dan voor een noodaggregaat voor noodgevallen.
  • Ben je hulpbehoevend? Bespreek dan van tevoren met familie, vrienden of buren wat je kunt doen bij een stroomstoring of ander noodgeval.
  • Stel de frequentie van calamiteitenzender NHNieuws in op (nood)radio en/of televisie.
  • Stel jouw telefoon juist in voor NL-Alert. Zorg ervoor dat je telefoon altijd opgeladen is en aanstaat. NL-Alert berichten kun je alleen ontvangen als je telefoon aanstaat. NL-Alert wordt alleen tijdens de noodsituatie verstuurd en komt niet binnen wanneer je jouw mobiele telefoon op een later moment weer aanzet.
  • Zorg dat je een opgeladen powerbank op een vaste plek hebt liggen, zodat je altijd bij kunt laden als het nodig is.

3. Wat kan ik doen tijdens een stroomstoring?

  • Meld de storing bij het gratis Nationaal storingsnummer 0800-9009.
  • Bel niet met 112, want het is geen acute noodsituatie.
  • Gebruik je telefoon verder zo min mogelijk.
    Als veel mensen tegelijkertijd gaan bellen kan het telefoonnetwerk overbelast raken, waardoor noodoproepen niet meer doorkomen.
  • Zet de hoofdkraan van het gas uit.
  • Zet alle apparaten die stroom gebruiken uit.
    Zo voorkom je dat je apparaten schade oplopen of overbelast raken als de stroom weer aangaat.
  • Sluit deuren en ramen. Zo blijft de warmte binnen. Is het koud? Dan is het handig om alleen de kleinste ruimten in je huis te bewonen en te verwarmen, zodat je niet teveel energie verliest.
  • Laat je koelkast en vriezer zoveel mogelijk dicht.
    Doe eventueel een warme (wollen) deken over je koelapparaat. Een paar uur zonder stroom kan al effect hebben op het voedsel in de koelkast of diepvries. Lees het advies hierover van het Voedingscentrum.
  • Zet bij een langdurige storing je radio aan, en luister naar NH Nieuws. Dit is de calamiteitenzender in onze regio.
  • Help familie, vrienden of buren die zich minder goed kunnen redden.
  • Heb je zelf hulp nodig? Vraag of familie, vrienden of buren je willen helpen.